#1 Interviu Booktuber: Irina Citește

După cum v-am spus în postarea precedentă, vor urma interviuri și cu booktuberi/bloggeri. Astăzi v-am adus-o pe Irina, aceasta spărgând gheața. Irina este prima ”booktuberiță” pe care am intervievat-o. J Vă las să vedeți răspunsurile ei:

1. Vorbește-mi despre tine? (o scurtă prezentare)

👽Mereu am zis că prefer să mă descopere lumea, decât să mă descriu eu, dar sper ca cei care mă cunosc să mă vadă ca pe un om vesel, extrem de pasionat de ceea ce face, dornic să încerce lucruri noi. Asta se vede și în cărți, și în viața de zi cu zi. Și, în plus, sunt înnebunita după dulciuri și călătorii.

2. Cum te-ai gândit să începi un canal de youtube și să devii un booktuber?

👽 Canalul de Youtube a fost ca o extensie a blogului meu. Deja scriam despre cărți de aproape 2 ani și, în paralel, urmăream recenziile booktuber-ilor din America și UK. Într-o zi am zis „cum ar fi să?”, mai ales că atunci nu știam de nimeni care să facă asta în română. De atunci au trecut aproape 3 ani și încă o consider una din cele mai bune decizii pe care le-am luat vreodată. 

3. Cu ce se ocupă booktuberi în general?

👽 Din păcate, deși meseria de Youtuber a început să existe, cea de Booktuber e încă un vis. Booktuberii sunt oameni normali care fac recenzii de carte, recomandări de lectură, arată ce și-au mai cumpărat sau ce vor să citească. Visul e să ajungem să ne întalnim cu autori, să ne întâlnim cu cititori, să descoperim și noi lucruri noi. Să faci booktube e ca și cum ai avea o discuție cu un prieten la fel de pasionat de lectură, doar că filmezi toată povestea.

Familia Booktube


4. Poți să ne prezinți câteva dezavantaje pentru booktuberi?

👽 Singurul „dezavantaj” e faptul că booktube-ul nu este atât de cunoscut. În comparație cu blogurile clasice, un dezavantaj ar fi că te expui mai mult și așa lași mai mult loc de atacuri răutăcioase și fără rost. Din fericire, asta se întâmplă foarte, foarte rar.

5. Desigur, și câteva avantaje pentru booktuberi?

👽 Aici sunt multe! Pentru mine personal cel mai mare avantaj e că ajung să vorbesc cu oameni pe care nu i-aș fi cunoscut altfel. Am primit zeci de recomandări incredibile de la cei care mă urmăresc. În plus, uneori mă forțez pe mine însămi să ies din zona mea de confort, ca să am un conținut cât mai diversificat.


6. Ce fac booktuberi folositor pentru cititori? Cu ce ne ajutați voi pe partea aceasta literară?

👽 Cred că aici din nou intră în prin plan relația dintre cel care filmează și cei care îl urmăresc. Atunci când mă uit la alte canale de Booktube, aflu de cărti recomandate de oameni exact ca mine, fără experiența în domeniu sau studii de critica literară. Deși nu sunt niște păreri avizate, sunt niște păreri sincere. Și cred că asta e util pentru cititori: faptul că află despre niște autori și volume într-o perspectivă subiectivă și foarte apropiată.

7. Crezi că booktuberi au un rol important pentru ”promovarea cititului” în România?

👽 Da, și cred că rolul ăsta crește din ce în ce mai mult. În primul rând, pentru că suntem „oameni normali” cred că încurajăm cititorii fără să îi intimidăm. Vorba aia, dacă noi putem, de ce n-ar putea oricine? În plus, editurile deja ne-au descoperit și încep să-și dea seama că e o metodă bună de a-și promova cărțile. Cred că așa se formează o punte frumoasă și între edituri și cititori. 


8. Nu te întristează puțin că partea aceasta a youtube-ului, și anume booktube, este puțin cunoscută?

👽 Nu neapărat, e ca o comoară ascunsă.

9. Ce simți când ești în fața camerei și trebuie să filmezi?

👽 Bucurie maximă. Serios, oricât de posomorâtă aș fi, mă înveselesc automat când filmez. Nu știu cum să explic, dar trebuie sa pui energie in clipurile pe care le faci, ca să fie urmărite cu drag. Și energia aia te ajută apoi pe parcursul întregii zile. Bineînțeles, la început a fost groaznic, dar acum ador sentimentul.

10. Poți numi „booktube-ul” o meserie? Îți face plăcere să îți petreci timpul cu noi?

👽 Nu, nu e o meserie, e un hobby. Cred că dacă ar fi meserie nu mi-ar plăcea așa de mult. Da, ador să petrec timpul cu voi. Am făcut 2-3 live-uri până acum și au fost clar unele din cele mai frumoase ore petrecute pe internet vreodată.



11. Cum crezi că am putea promova „cititul” în România? Spun „noi”, deoarece mă refer atât la simpli cititori cât și la bloggeri și booktuberi!

👽 Cred că tot ce trebuie/putem face e să vorbim despre asta. Eu sunt convinsă că situația nu e așa de dramatică cum o prezintă sondajele, eu cred că se citește în Romania. Sau poate trăiesc eu într-o bulă. Dar cu cât vorbim mai mult despre cărți, cu atât bula aia se va mări.



12. De ce ar trebui să citească o persoană? Cu ce ne ajută cititul?

👽 Ca să afle lucruri noi, întâmplări noi, trăsături noi de caracter. Cititul e și terapeutic de multe ori. Anul ăsta pe mine cărțile m-au ajutat mai mult decât orice. Am descoperit niște povești care s-au mulat perfect pe trăirile mele și m-au ajutat să le înțeleg mai bine.

13. Poți să le transmiți câteva cuvinte celor de pe blog-ul meu? (chiar și pentru cei care aud pentru prima dată de tine)

👽 Citiți cărți, citiți-o pe Alexandra, faceți-vă propriul blog și canal de Youtube. Haideți să vorbim atât de tare încât să ne audă toată lumea!



Mulțumesc enorm, Irina! Mi-au plăcut răspunsurile tale și mă bucur foarte mult că am reușit să te ”cunosc” puțin mai mult! 


Aici o puteți găsi pe Irina:

You May Also Like

6 comentarii

  1. Mi-a placut mult interviul, cu ocazia asta am descoperit o noua persoana draguta care imi impartaseste pasiunea:cititul >:D<

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce drăguuț, felicitări pentru inițiativă și la cât mai multe interviuri! Pupiceei! ^^

    RăspundețiȘtergere